sobota, 10 lutego 2018

[179] Stephen King - SKAZANI NA SHAWSHANK

Stephen King - SKAZANI NA SHAWSHANK
Wydawnictwo Albatros 2012
Przekład: Zbigniew A. Królicki

Ocena: 9/10

Andy Dufreshne odsiaduje karę dożywotniego więzienia za podwójne morderstwo, którego nie popełnił. W Shawshank rządzą sadystyczni strażnicy, a dyrektor więzienia to hipokryta i oszust. Ale Andy jest sprytniejszy od każdego z nich. Lata, jakie przyjdzie mu spędzić w celi, wykorzysta na przygotowanie misternego planu ucieczki - tak zaskakującego, że zmyli nawet najbliższych mu współwięźniów...



      "Skazani na Shawshank" to pierwsza moja przeczytana powieść, którą stworzył Stephen King. Historia wspaniała o ile tak można nazwać losy skazanych więźniów w jednym z najcięższych aresztów. Ukazuje nam prawdziwe życie za więziennymi kratami, hierarchie jakie się tam tworzą i jak można przetrwać nawet najgorsze sytuacje.
           Andy Dufreshne to bankier, człowiek, który o pieniądzach wie wszystko. Jednak jedna sytuacja zmienia jego dotychczasowe życie w piekło. Kiedy trafia do więzienia, praktycznie za niewinność, rozpoczyna się walka o przetrwanie. Nie jest to dla mężczyzny łatwe. Trudno się zaklimatyzować w miejscu, w którym przemoc i brutalność jest na porządku dziennym w szeregach więziennych jak i wśród pracowników tak i wśród strażników więzienia. To wszystko sprawia, że Andy musiał znaleźć jakiś sposób na to aby przeżyć. Z pomocą przychodzi mu jego doświadczenie życiowe. Powoli, po różnych, przejściach udaje mu się znaleźć sojuszników i przyjaciół. Zakłada można powiedzieć doradztwo bankowe i rozpoczyna swoją walkę o lepsze życie. Awansuje wśród współwięźniów co sprawia, że może odrobinę odetchnąć od tego wszystkiego co go spotkało. Jednak nigdy nie może być pewnym tego co go spotka. Są również tacy, którzy mu zazdroszczą i to oni stanowią dla niego duże zagrożenie. Ta opowieść niewielkich rozmiarów sprawiła, że całkowicie zmieniło się moje postrzeganie takich miejsc jak więzienia. Wiadomo, są tam zbrodniarze, mordercy, ludzie, którzy w stu procentach zasłużyli na odbywanie tam kary, jednak jak w przypadku Andy'ego było inaczej. Stephen King tym utworem skradł moje serce. Poluje już na następne jego dzieła długi okres czasu i jakoś nie mogę się zebrać aby wreszcie oddać się w ręce jego idealnie dopracowanych bohaterów. Mnie pochłonął w całości klimat tej powieści. A to co wydarzyło się na końcu zaskoczyło mnie tak, że uśmiech na mej twarzy nie schodził całkiem długi okres czasu.
          Myślę, że "Skazani na Shawshank" powinna przeczytać każda osoba ceniąca sobie twórczość Stephena Kinga, ale i Ci, którzy nie mieli w ręce żadnej jego książki. To pozycja, którą trzeba przeczytać!

2 komentarze:

  1. Uwielbiam twórczość tego autora, ale po te powieść nie sięgnęłam. Oglądałam film i tak mocno mną wstrząsną, że nie wiem czy byłabym w stanie przeczytać książkę :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Stephen King nie zawodzi, bardzo lubię jego książki i czytam je z przyjemnością. "Skazanych na Shawshank" nie czytałam(mam zamiar nadrobić), ale widziałam film, który dla mnie był świetny!
    Pozdrawiam i zostaję na dłużej <3
    Ania z bloga "W poszukiwaniu ideałów"

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za komentarz.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie!

Archiwum bloga